Ford Focus RS Forum banner

BMS (Battery Monitor System) resetten bij het vervangen van de batterij

203K views 58 replies 30 participants last post by  ‘17 StealthGrey  
#1 · (Edited by Moderator)
Dit is gedaan op MY18.

Ik dacht dat dit een goede plek zou zijn om wat instructies te plaatsen voor toekomstig gebruik en anderen, want toen ik ging zoeken, moest ik een beetje graven nadat ik mijn batterij had vervangen. Sommige plaatsen (threads, youtube, etc.) bevatten verkeerde informatie die op zijn minst niet werkt voor de RS USDM-auto's (of ik heb het niet perfect gedaan, maar gaf deze 3 een poging op de universiteit).

Enkele suggesties die ik heb gezien, waren als volgt - maar ze werkten niet:
1) Contact aan (motor uit), koplampen 5 keer knipperen, dan rempedaal 3 keer. De batterij-indicatorlamp knippert, wat succes betekent.

2) Contact aan (motor uit), mistlichtknop 10 keer, dan alarmknop 10 keer. De batterij-indicatorlamp knippert, wat succes betekent. (dit deed wel iets > het toetert daadwerkelijk en activeerde een kalibratie van de TPMS, beginnend met de linkerband)

347418

3) Contact aan (motor uit), lichten aan, mistlichtknop 5 keer, dan alarm 3 keer. De batterij-indicatorlamp knippert, wat succes betekent.

Nogmaals, deze werken niet (althans op mijn auto). Als iemand een manier heeft, zal ik de gecorrigeerde niet-ForScan-versie in deze eerste post plaatsen.
------------ --------
niet-ForScan reset > @crepr12, @big jim, @GmpaJimj , plus anderen hebben deze methode bevestigd >>
Contact aan
Koplampen 5x knipperen (dit is koplampen knipperen om in te halen | linkerarm naar binnen trekken)
Dan rem 3x indrukken
Wacht 2 of 3 seconden (tot 10 seconden) en de batterij-indicator knippert 3x (wat aangeeft dat BMS is gereset).
------------ ----------

Dus een manier om BMS te resetten is om ForScan te gebruiken. Wat is ForScan?
LEES HIER

Er zijn een paar gebieden waar je meer over kunt leren en een aantal interessante dingen kunt doen. Dankzij de verzameling die @seniorgeek heeft verstrekt en verzameld van andere leden, kun je meer ontdekken.

------------ --------
Er zijn een paar verschillende ODBII-eenheden die je kunt kopen. Ik weet niet of ze allemaal werken (ik zou ze allemaal kunnen opsommen, maar ga het forum niet doorzoeken/gegevens minen. Als je degene wilt opsommen die je hebt gecontroleerd, zal ik hem hier plaatsen), maar ik zal degene opsommen die ik heb gebruikt en die als een charme werkt - hij gebruikt wifi om je notebook mee te verbinden. Er is een iPhone-app, maar ik heb hem niet gekocht om te proberen (aangezien de Windows-versie gratis is).

OPMERKING voor ForScan Lite > @Alpha Dog heeft bevestigd dat ForScan Lite v1.5.9 op een iPhone iOS v14.2 de BMS met succes heeft gereset. Het batterijlampje knipperde twee of drie keer nadat BMS reset was geselecteerd en op de 'play'-knop was gedrukt. Er was een nogal enge waarschuwing die hij noemde, en toen duurde het een paar seconden voordat het batterijlampje knipperde. Het is de moeite waard om op dat punt te pauzeren om erop te wachten.

OHP wifi ForScan-adapter

Volg nu de informatie om uw batterijbewakingssysteem te resetten - of download hetzelfde bijgevoegde PDF-bestand. En ja, het is een goed idee om die DTC's te wissen. Leg vast wat je vlak daarvoor ziet, wis ze, ga een of twee keer rijden en controleer ze opnieuw en vergelijk ze.

OPMERKING: @Alpha Dog verklaarde dat Forscan Lite op iOS zowel BMS-reset- als TPMS-trainingsverzoekfuncties heeft. Ik zal dit bijwerken wanneer dit is bevestigd
347420

Attachments

#5 ·
Dus, dit is net als de herinnering voor het verversen van de olie?
Hoe zou de auto een nieuwe batterij kunnen vernietigen?
Kortom, het BMS houdt de laadtoestand en de leeftijd van uw batterij bij. Als u het BMS niet reset, behoudt het de oude batterijparameters en behandelt het de nieuwe batterij als een oude batterij. Dit kan leiden tot situaties van onvoldoende oplading, wat vervolgens kan leiden tot een verminderde levensduur van de batterij.

#6 ·
Er zijn een paar dingen die geen technologie nodig hebben. SLA-batterijen zouden daar niet bij moeten horen.

• Like
Reactions: seniorgeek
#7 ·
We hebben AGM-accu's in onze auto's, tenminste af fabriek. AGM-accu's zijn gevoelig voor over- en onderladen, daarom zet ik de lader een keer per week op de auto of als ik weet dat hij een paar dagen stilstaat.

Slaat voortijdig het kopen van een batterij van $300!

#10 ·
#13 ·
Geen van de geheime cheatcode-combinaties werkte ook voor mij. Gelukkig kan Forscan de BMS resetten met een standaardlicentie. Mijn proefperiode voor de uitgebreide licentie verliep, en ze verkochten de uitgebreide licentie niet toen ik dit deed (op de 4e).

#14 ·
Uitstekende post, bedankt turbojr74. Heeft het batterijlampje geflitst om de BMS-reset te bevestigen bij gebruik van Forscan?

Ook toevoegend dat Forscan Lite op iOS zowel BMS-reset- als TPMS-trainingsverzoekfuncties (en meer) heeft. Ik heb ze nog niet gebruikt om te bevestigen dat ze werken, maar ik zou er alle vertrouwen in hebben.

#15 ·
Uitstekende post bedankt turbojr74. Knipperde de batterijlamp bij gebruik van Forscan om de BMS-reset te bevestigen?

Ook toevoegend dat Forscan Lite op iOS zowel BMS-reset- als TPMS-trainingsverzoekfuncties (plus meer) heeft. Ik heb ze nog niet gebruikt om te bevestigen dat ze werken, maar ik zou er alle vertrouwen in hebben.
Ja, de batterijlamp knippert als het succesvol is.

#16 ·
Er is waarschijnlijk een manier om de leeftijd van de batterij op FORScan te controleren. Dat is een manier om het zeker te weten.
@morbid je hoeft niet te betalen voor een uitgebreide licentie, je hoeft hem alleen maar steeds te vernieuwen.

#18 ·
Jullie zullen hierom lachen. Ik belde mijn lokale Ford-dealer Korum Ford in Puyallup, WA, om een prijsopgave te krijgen voor het plaatsen van de batterij. Op die manier hoefde ik niet met de BMS-reset te rommelen. De serviceadviseur vertelde me dat ze nog nooit van de BMS had gehoord en dat ze het aan de chef-monteur moest vragen. De chef-monteur vertelde me dat ik gewoon een batterij bij Costco moest kopen en de oude batterij 10 minuten of langer moest loskoppelen om het BMS-systeem te resetten. Ik moest erom lachen, want ik ben er zeker van dat de RS niet de enige Ford is met deze opstelling.

#19 ·
Jullie zullen hierom lachen. Ik belde mijn lokale Ford-dealer Korum Ford in Puyallup, WA, om een prijsopgave te krijgen voor het plaatsen van de batterij. Op die manier hoefde ik niet met de BMS-reset te rommelen. De serviceadviseur vertelde me dat ze nog nooit van de BMS had gehoord en dat ze contact moest opnemen met de chef werkplaats. De chef werkplaats vertelde me dat ik gewoon een batterij bij Costco moest kopen en de oude batterij 10 minuten of langer moest loskoppelen, dan zou het BMS-systeem worden gereset. Ik moest erom lachen, want ik ben er zeker van dat de RS niet de enige Ford met deze opstelling is.
Ik ben in Puyallup @flyingcesar en kan helpen als je het nodig hebt. Ik zou aanraden om weg te blijven van Korum (lange verhalen).
Hoewel het een langere rit is, heb ik geweldige service gehad bij Scarff Lincoln Ford in Kent. Praat daar met Gary. Geweldige kerel.

#25 · (Edited)
Het niet resetten van de BMS is in werkelijkheid geen groot probleem. De belangrijkste reden voor het BMS-systeem is brandstofbesparing. Het systeem kan de conditie van de accu nauwkeuriger volgen en de laadsnelheid van de dynamo minimaliseren om brandstof te besparen. Het is er ook om load shedding te beheren als de accuconditie daalt tot een vooraf bepaald niveau, dus bijvoorbeeld het audiosysteem wordt uitgeschakeld als het accuniveau/de spanning te laag wordt. Je denkt toch niet dat de man die in de overgrote meerderheid van de gevallen dat mensen de lokale batterijwinkel een nieuwe accu laten plaatsen, een BMS-reset doet, toch? Meer een leuke bijkomstigheid denk ik. Ik zou er niet wakker van liggen om het niet te doen. Ciao

#32 ·
Ik heb vandaag de batterij vervangen. Ik bevestig hierbij dat Forscan Lite v1.5.9 op een iPhone iOS v14.2 de BMS succesvol heeft gereset. Het batterijlampje knipperde twee of drie keer nadat ik het BMS reset service-item had geselecteerd en op de 'play'-knop in Forscan had gedrukt, en nadat ik akkoord was gegaan met de enge waarschuwing. Het duurde een paar seconden voordat het batterijlampje knipperde, dus het is de moeite waard om op dat moment te pauzeren om erop te wachten.

#33 ·
Ik heb vandaag de batterij vervangen. Ik bevestig hierbij dat Forscan Lite v1.5.9 op een iPhone iOS v14.2 de BMS succesvol heeft gereset. Het batterijlampje knipperde twee of drie keer nadat ik het BMS reset service item had geselecteerd en op de 'play'-knop in Forscan had gedrukt, en nadat ik akkoord was gegaan met de enge waarschuwing. Het duurde een paar seconden voordat het batterijlampje knipperde, dus het is de moeite waard om op dat moment te pauzeren om erop te wachten.
@Alpha Dog geweldig nieuws kerel - bedankt voor de bevestiging. Ik zal het bovenaan toevoegen.
Welke ODB II-eenheid heb je gebruikt of was dit gewoon een algemene BT-verbinding met de RS in ForscanLite?

#39 ·
Ik kocht in 2013 een "Soliport ELM 327 Bluetooth OBDII OBD2 Diagnostic Scanner" voor $12, waarvoor ik niet eens meer de link kan vinden om er een te kopen. Op de een of andere manier werkt dat nog steeds fantastisch voor alles wat ik nodig heb. De bluetooth lijkt perfect verbinding te maken van mijn pc op kantoor naar mijn garage. Ik kan hem niet vinden als hij op mijn oprit geparkeerd staat, maar op de een of andere manier reikt het signaal betrouwbaar in de garage.

#43 ·
Dit is iets dat ik al wilde proberen sinds deze thread verscheen. Maar mijn RS is al 5 maanden defect en wacht op een nieuwe RDU.

Mijn Ford-dealer, die door de jaren heen uitstekend werk heeft verricht aan mijn vroege 2016 RS, verving mijn originele batterij door een OEM-vervanging tijdens een andere servicebeurt op 23-01-2019 bij 55k mijl. Voor zover ik heb gezien, hebben ze de BMS niet gereset, waarschijnlijk omdat ze niet wisten dat het überhaupt BMS had, wat ik me ook niet realiseerde. Ik liet ze het vervangen omdat de Battery State of Charge (SOC) van de originele batterij consequent begon te dalen en opladen met een batterijlader niet hielp. De batterij-SOC was altijd ongeveer 80% of hoger. Vóór de vervanging was het minder dan 60%. Na vervanging was het weer boven de 80% en ik besteedde geen aandacht meer aan de batterij-SOC tot na de recente RDU-vervanging.

De auto heeft nu 64k mijl op de teller. Tijdens de downtime heb ik de auto vaak met een druppellader opgeladen (de dealer liet me de auto ophalen terwijl we op de RDU wachtten, dus hij stond gewoon in mijn garage). Na de RDU-vervanging merkte ik dat de batterij-SOC, waar ik me weer zorgen over maakte met de downtime, niet boven de 55% uitkwam. De lader leek de batterij op te laden, beginnend bij ongeveer 10 ampère en dalend tot bijna nul. Maar de batterij-SOC gaf hooguit 58% aan.

Dus ik heb net de reset gedaan. Ik gebruikte de 5x flash HL's, 3x rempedaal methode. Het werkte, maar voor mij moest ik ongeveer 10-12 seconden wachten voordat het batterijlampje twee keer knipperde, niet 2-3 seconden, dus wees geduldig. Toen ik de batterij-SOC controleerde, was het 65%. Beter, maar niet wat het zou moeten zijn. Dus ik heb de stroom uit- en weer ingeschakeld en opnieuw gecontroleerd - 89% batterij-SOC. Ik denk nu dat ik een correcte meting krijg.

#44 ·
Dit is iets wat ik al wilde proberen sinds deze thread verscheen. Maar mijn RS ligt al 5 maanden plat te wachten op een nieuwe RDU.

Mijn Ford-dealer, die door de jaren heen uitstekend werk heeft verricht aan mijn vroege 2016 RS, verving mijn originele batterij door een OEM-vervanging tijdens een andere servicebeurt op 23-01-2019 bij 55k mijl. Voor zover ik heb gezien, hebben ze de BMS niet gereset, waarschijnlijk omdat ze niet wisten dat het zelfs BMS had, wat ik ook niet wist. Ik liet ze het vervangen omdat de Battery State of Charge (SOC) van het origineel consequent begon te dalen en het opladen met een acculader niet hielp. De batterij-SOC was altijd ongeveer 80% of hoger. Vóór de vervanging was het minder dan 60%. Na vervanging was het weer boven de 80% en ik besteedde geen aandacht meer aan de batterij-SOC tot na de recente RDU-vervanging.

De auto heeft nu 64k mijl op de teller staan. Tijdens de downtime heb ik een druppellader vaak op de auto gezet (de dealer liet me de auto ophalen terwijl we op de RDU wachtten, dus hij stond gewoon in mijn garage). Na de RDU-vervanging merkte ik dat de batterij-SOC, waar ik me weer zorgen over maakte met de downtime, niet boven de 55% uitkwam. De lader leek de batterij op te laden, beginnend bij ongeveer 10 ampère en afnemend tot bijna nul. Maar de batterij-SOC zou hooguit 58% aangeven.

Dus ik heb net de reset gedaan. Ik gebruikte de 5x flash HL's, 3x rempedaal methode. Het werkte, maar voor mij moest ik ongeveer 10-12 seconden wachten voordat het batterijlampje twee keer knipperde, niet 2-3 seconden, dus wees geduldig. Toen ik de batterij-SOC controleerde, stond deze op 65%. Beter, maar niet wat het zou moeten zijn. Dus ik heb de stroom uit- en weer ingeschakeld en opnieuw gecontroleerd - 89% batterij-SOC. Ik denk nu dat ik een correcte meting krijg.
Ik moet het met je eens zijn, wachtte ongeveer 10 seconden en knipperde maar twee keer.

Maar het werkt.

Verzonden vanaf mijn Pixel 4 XL met Tapatalk