Ford Focus RS Forum banner
1,141 - 1,160 of 1,178 Posts
Hoi allemaal, mijn RS probeert me nog steeds te vermoorden met koppelafwijking en dat haalt echt de lol weg. Ik kan het niet vertrouwen op ongelijke, schuine stukken of soms op kronkelende onverharde wegen. Ik heb het gedaan met 200 km/u op een ongelijk, geasfalteerd recht stuk op een afgesloten weg op het platteland. Het bewoog zijwaarts ongeveer een halve meter en stuurde helemaal vanzelf. Ik kan het niet vertrouwen, op het randje. Oké op het circuit. Totaal anders dan koppelstuur. Als dansen met een bijlmoordenaar.

Hoe dan ook, ik volg de RDU-tuning-dingen al een hele tijd. Wat ik wil, is de vectoring uitschakelen en een constant koppel hebben, zodat het zich zoveel mogelijk gedraagt als een LSD. Het maakt me niet veel uit om de koppelverhoudingen te veranderen. Als het tenminste kan worden ingesteld als een standaard LSD en niet vectoren, dan weet ik of dit de oorzaak van het probleem is.

Kan het gedaan worden? Wat raadt u aan? Ik kijk uit naar uw opmerkingen over RDU-configuratie om koppelafwijking te stoppen. Ik hoop wanhopig dat iemand een oplossing of advies heeft. Ik heb de oude daftracing handrem etc. maar zal de nieuwe spullen van Nutron kopen en hopelijk @TomekRST vragen om te helpen met het instellen.

Ik ben ook bezig met een aangepaste ophanging om ongeveer 6,5 inch veerweg te krijgen met meer flexibiliteit. Een van de gedachten is dat als ik de wielen meer in contact kan houden met de grond, het misschien minder gek wordt. Ik zal dit in de thread over het optillen van de RS plaatsen als ik verder ben.
Proost
James
Je wilt Torque vectoring niet uitschakelen.
Pull drift compensation (PDC) is wat je probeert te vermoorden, schakel dat uit.

Hoi allemaal, mijn RS probeert me nog steeds te vermoorden met koppelsturing en het haalt echt de lol weg. Ik kan het niet vertrouwen op ongelijke, bolle stukken of soms op kronkelende onverharde wegen. Ik heb het gehad bij 200 km/u op een oneffen, geasfalteerde rechte weg op een afgesloten weg op het platteland. Het bewoog zijwaarts ongeveer een halve meter en stuurde helemaal vanzelf. Ik kan het niet vertrouwen, op het randje. Oké op het circuit. Totaal anders dan koppelsturing. Als dansen met een bijlmoordenaar.

Hoe dan ook, ik volg de RDU-tuning-dingen al een hele tijd. Wat ik wil, is de vectoring uitschakelen en een constant koppel hebben, zodat het zich zoveel mogelijk gedraagt als een LSD. Het maakt me niet zoveel uit om de koppelverhoudingen te veranderen. Als het tenminste kan worden ingesteld als een standaard LSD en niet vectoren, dan weet ik of dit de oorzaak van het probleem is.

Kan het gedaan worden? Wat raad je aan? Ik kijk uit naar je opmerkingen over RDU-configuratie om koppelsturing te stoppen. Ik hoop wanhopig dat iemand een oplossing of advies heeft. Ik heb de oude daftracing handrem etc. maar zal de nieuwe spullen van Nutron kopen en hopelijk @TomekRST vragen om te helpen met het instellen.

Ik ben ook bezig met een aangepaste ophanging om ongeveer 6,5" veerweg te krijgen met meer flexibiliteit. Een van de gedachten is dat als ik de wielen meer in contact met de grond kan houden, het misschien minder gek wordt. Ik zal dit in de thread over het optillen van de RS plaatsen als ik verder ben.
Proost
James
Ten tweede het uitschakelen van PDC.

Omdat je met de ophanging hebt zitten knoeien, controleer je de bouten van de veerpoot (top hat). Ik kon er geen goed koppel op krijgen omdat er een heleboel oude, vooraf geĂŻnstalleerde Loctite op zat. Je hoeft de motorkap of ruitenwissers niet te verwijderen, alleen de bevestigingsmiddelen. Het schoonmaken van de bouten en opnieuw installeren met nieuwe Loctite heeft enorm geholpen.

Je zou ook een uitlijning nodig kunnen hebben, krijg je ook Drive Mode Unavailable-fouten?

Het aanpakken van die 3 dingen heeft enorm geholpen met het willekeurig naar de zijkant trekken op gekroonde wegen.

Bedankt. Ja, de PDC is lang geleden uitgeschakeld. Ik krijg wel eens de foutmelding 'drive mode unavailable', maar niet vaak. Wat veroorzaakt dat? De ophanging is helemaal in orde, dus ik denk niet dat het daaraan ligt. PDC werkt op de voorwielen en dit effect is enorm achteraan dominant.

Trouwens, een tijdje geleden heb ik een ophangingsbedrijf een aantal hardrace-onderdelen en draagarmen laten installeren - trouwens, ik woon in een appartement, dus geen gemakkelijke werkplaats. Vreemd genoeg kwam de bout van de draagarm naar het subframe dramatisch los op het circuit (misschien niet vastgezet met locktite?). Super gevaarlijk. Hoe dan ook, het bewoog van de ene positiegrens naar de andere in een fractie van een seconde en daarna weer terug. Timing willekeurig. Man, begon het te sturen vanaf de achterkant - het ultieme in torque vectoring. Het torque veer effect voelt identiek aan en niet veel minder ernstig dan dat. Het voelt zeker niet als torque steer aan de voorkant.

Ik zet dit als opfrisser neer. Is dit het nieuwste? Ik heb deze tabel van Hanks website gehaald. Geweldige site trouwens. Hanks RS website

Ik lees dit hele draadje om zo snel mogelijk bij te praten. Heeft iemand in de tussentijd opmerkingen over wat het doet met SWVEC uit? Welke parameters worden er nog gebruikt om te berekenen? Bedankt allemaal.

Alle rijervaringen op bochtig asfalt of vuil in een van deze modi zouden ook worden gewaardeerd.

Image

Ik ben druk bezig met het schrijven van een ontwerpdocument over dit hele gebeuren met een gedetailleerde analyse van het torque veering. Dit zal mijn kijk op hoe het te verhelpen, hoe een auto te krijgen die soepel, sportief, vlak stijgend, weinig schokken, multifunctioneel en effectief is, behandelen. Heel anders dan de aanpak met de harde verlaagde veren en de verbeterde stabilisatorstang. Ik zal het binnenkort plaatsen als het klaar is. Als voorproefje, dit is de richting die ik denk dat ik op zal gaan. Het vereist dat ik een aangepaste long travel tractive ophanging laat maken, de RDU-kaarten kan herprogrammeren en dan veel testen. Misschien zit ik hier verkeerd en verwelkom ik uiteraard alle opmerkingen of discussies.

HULP NODIG!!! Weet iemand hoe je aangepaste RDU-kaarten kunt maken en deze in de RDU zelf kunt laden? Ik weet dat mensen het in dit draadje al eerder hebben gedaan, maar de kennis lijkt een beetje verloren te zijn gegaan en ik kan het zelf niet uitzoeken. Bereid om te betalen voor hulp indien nodig. Ik heb geprobeerd contact op te nemen met @TomekRST via een paar kanalen, maar tot nu toe geen succes. Ook, als iemand weet hoe ik contact kan opnemen met @Kacper, zou dat geweldig zijn. @Hank als je kunt meedoen, zou dat geweldig zijn :). Ik heb al Tomeks oude setup voor de driftrem en zal upgraden naar zijn nieuwe setup zodra ik deze mogelijkheid heb. Bedankt allemaal.

Maak uzelf vertrouwd met Python en firmware programmeren

Wacht er nog steeds op. Op dit moment kun je het alleen via Carloop of ESP32 doen
Ik heb dit via Tomeks Nutron-kit voor de handrem. Weet iemand echter hoe ik de ijsmodus kan uitschakelen? Ik gebruik een dummy ABS en verander de bedrading voor dirt khanacross-evenementen om te voorkomen dat ik door de finishgarage en de pits schiet. Ford is dom, ijs bij 30C, hah.

Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van Python en firmware programmeren
Ik ben een software systems engineer, dus ik weet dat het laatste wat ik wil doen individuele ontwikkeling is met alle risico's van het beschadigen van het ding en enorme tijdsvereisten. Het is niet wat ik probeer te doen. Ik ben meer een klant hiervan, geen ontwikkelaar, want ik wil alleen de RDU configureren, niet ontwikkelen of de strategie wijzigen (hoewel dat wel leuk zou zijn). Alles wat ik wil bereiken is:
  1. Bouw mijn eigen kaartbestanden in de Nutron kaarteditor en converteer ze vervolgens naar laadbare bestanden. Ik kan nog geen converter vinden, maar zal opnieuw Github bekijken. Weet iemand het?
  2. Laad het gewenste kaartbestand op de RDU. Veel mensen hebben dit gedaan. Ik zal Hanks website bekijken, ik denk dat hij instructies heeft.
Ik probeer nog steeds contact op te nemen met Tomek om het apparaat te kopen, ik heb een heel oude voor mijn handrem, maar ik weet zeker dat deze verouderd is en ik wil de nieuwe versie permanent installeren. Ik probeer ook contact op te nemen met zowel Tomek als Kacper over hoe ik de mapping editor op de Promoto-site kan gebruiken.

@Pezzar, laat me weten hoe je werk aan de RDU is gegaan. Ik weet zeker dat het me zal helpen, bedankt.

Dank u hiervoor. Ik ga het afdrukken en toevoegen aan mijn obsessieve verzameling RS-info.
Mijn eerste snelle rit in de 3e versnelling was een aangrijpende ervaring.
Ja, iedereen die torque veering heeft ervaren, zoals in een snelle rit in de 3e versnelling zoals u zegt, zal het nooit vergeten.
Ik stuur u graag het powerpoint-pakket. Ik weet niet zeker hoe ik het naar u toe kan sturen. In de tussentijd is hier mijn beste gok wat er gebeurt als we de tractie volledig verliezen op één wiel. Het verschil is dat een normale LSD detecteert dat het wiel draait en dan begint met het overbrengen van koppel naar het andere, buitenste wiel, op een geleidelijke manier en meestal niet volledig blokkerend, terwijl torque veering gewoon vasthoudt aan de koppelingsinstelling als het zich naïef gedraagt.

Ik ben in de eerste plaats bezig met het loggen van de RDU-invoer- en -uitvoermeldingen om te zien of ik de omstandigheden kan identificeren wanneer het gek wordt - de extreme gevallen. Ik werk aan een man-in-the-middle-adapter die tussen de RDU- en voertuig-Canbussen komt - hij splitst het. Als ik extreme omstandigheden kan identificeren, kan ik vervolgens de invoerparameters vervalsen of schalen om deze naar een betere positie in de kaart te verplaatsen, bijvoorbeeld het halveren van de koppeluitvoer door de gaspedaalinstelling te halveren, wanneer in een veering-toestand, of een dergelijke behandeling. Ik ben ook veel aan het ophangen, dus ik heb twee sets achterveren. Eén met de standaard onderstuurverhouding (het is ongeveer 0,93 V/A) en de andere met vlakke rijhoogte meer richting overstuur (ongeveer 1,15). Met de vlakke rijhoogte-opstelling zal ik de torque vectoring terugschroeven tot een lagere waarde, zeg 50%, zodat de RS normaler aanvoelt. Ik zal een multi-positie-schakelaar gebruiken zodat ik de schaling kan variëren en ook de torque veer nannie kan in- of uitschakelen - indien nodig (het kan bijvoorbeeld de rondetijden enigszins beperken - de tijd zal het leren).

Dit alles is een beetje een compromis met behulp van een man-in-the-middle-aanval. Nutron en Tomek werken aan een veel geavanceerder systeem dat de koppelingspakketinstellingen effectief direct aanstuurt en directe mapping heeft en veel geavanceerder kan zijn in gedrag. Dit is echter gepland voor later in 2025, dus ik werk aan de MIM-aanpak omdat deze binnen mijn mogelijkheden ligt en ik weet dat ik iets aan de praat kan krijgen waarmee ik verschillende torque vectoring-wegingen vrij gemakkelijk kan uitproberen. De volgende stap daarna is dynamische controle van veering. De mijne is een beetje zoals het proberen om inputs te vervormen om dicht bij het resultaat te komen dat ik wil - een beetje een bodge maar zou me dichtbij moeten brengen. Het helpt om semi-gepensioneerd te zijn, dus ik heb wat tijd ;-). Zodra Tomek zijn oplossing uitbrengt en deze extreme gevallen en de dingen die ik nodig heb behandelt, zal ik er hoogstwaarschijnlijk naartoe overstappen - maar ik zie dit op zijn minst een jaar weg en ik moet de ophanging eerder aan de praat krijgen.

Image

Attachments

1,141 - 1,160 of 1,178 Posts