Dus, sinds de Focus RS op de markt is, hebben we ons allemaal afgevraagd: Hoe werkt de RDU? Wat zorgt ervoor dat hij uitgaat, hoe bepaalt hij waar hij koppel moet toepassen en hoe wordt dat koppel geregeld?
Het antwoord ligt natuurlijk in de All Wheel Drive Module die hem bestuurt. De code in de module die de unit uiteindelijk bestuurt, is de enige bron van informatie en feiten over hoe hij wordt bestuurd, omdat hij het allemaal doet. Ik heb er een persoonlijk project van gemaakt om deze module te kraken en erachter te komen wat hem laat tikken, en uiteindelijk te bepalen hoe ik hem moet tunen. Beginnend met enkele ergernissen (AWD Off) en me een weg banen naar het regelen van daadwerkelijke koppelopdrachten van wiel tot wiel met de bedoeling de gebruiker in staat te stellen dit te regelen om de gewenste effecten te bereiken. Natuurlijk is het goed afstemmen van zo'n module iets dat best moeilijk is, en bijna alles in de kalibratie heeft een reden om te zijn zoals het is, maar wanneer heeft dat iemand ervan weerhouden een motor te tunen?
Hoe werkt het?
De RDU is eigenlijk een vrij eenvoudige unit. Er zijn 3 basisuitgangen:
De borstelloze DC-pomp wordt gebruikt om een ​​vaste druk in de unit te creëren, vergelijkbaar met een leidingdrukunit in een automatische transmissie. De linker- en rechterkoppelingskleppen worden pulsbreedte gemoduleerd om de druk op die afzonderlijke koppelingspakketten te regelen, wat de inschakeling van de koppeling regelt.
Ingangen voor de vergelijkingen die dit doen, zijn er veel en komen van bijna elke andere module op de bus. Rijmodus, stuurwielpositie, motorremkoppel, wielsnelheden, gaspedaalpositie, laterale en longitudinale versnellingen, gierhoek, PTU-temperatuur, enz. Het enige dat de module zelf direct meet, is de stroom die hij levert aan de 2 koppelingskleppen en de BLDC-motorparameters.
Veel dingen worden door de unit afgeleid, via vergelijkingen die andere dingen combineren:
En in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, wordt de RDU-olietemperatuur niet alleen afgeleid van de PTU-temperatuur. Sterker nog, ik weet niet eens zeker of de PTU-temperatuur een rol speelt in de berekeningen van de afgeleide temperaturen in de RDU op dit moment. Niet om te zeggen dat dat niet zo is, het is gewoon geen voor de hand ligende input als dat zo is.
De enorme hoeveelheid modellering in de AWD-module is indrukwekkend. De meeste parameters over het systeem, zoals drukken en koppels, worden allemaal afgeleid op basis van andere metingen. En als je bekend bent met de AWD-barcode op elke RDU, bevat deze informatie die specifiek is voor je exacte RDU, waarbij ze in de fabriek het systeem kalibreerden bij 300 Nm en 1000 Nm koppel, en deze waarden worden in de module opgeslagen om deze modellen te helpen compenseren om het systeem nauwkeuriger te maken.
De module tunen
De module zelf is beschikbaar via de OBDII DLC en vereist dus niets dat uit de auto verwijderd hoeft te worden, hij kan direct via de poort worden getuned. Ford/GKN verdeelden de onderdelen in een strategie, dat is de code die op de module draait, en een kalibratie, wat in feite alle opzoektabellen zijn die door de code worden gebruikt om de module te besturen. Er zijn TWEE kalibraties opgeslagen op de AWD-module, de ene is de primaire kalibratie die normaal wordt gebruikt, en de andere is een standaardkalibratie die als back-up wordt gebruikt als de primaire kalibratie om welke reden dan ook beschadigd raakt. Nadat je erachter bent gekomen hoe je de taal van de modules spreekt, is het flashen van je eigen kalibraties niet zo moeilijk en kan het ongelooflijk snel worden gedaan. Een volledige module-write duurt ongeveer 35 seconden, alleen de primaire kalibratie ongeveer een seconde.
Natuurlijk is het tunen van de module moeilijk als je de waarden van de verschillende betrokken variabelen niet kent, dus het scannen van die waarden werd belangrijk. Zoals je misschien weet, hebben FORScan en andere applicaties dit beschikbaar, maar ik ontdekte dat ze een aantal dingen misten en vulde de gaten zelf in.
Snel loggen met hoge bandbreedte is vrij eenvoudig, en daar ben ik mee begonnen.
Van daaruit heb ik langzaam de algoritmen omgekeerd die de RDU besturen.
Mijn eerste doel is natuurlijk ieders favoriet: Het gevreesde bericht
Het antwoord ligt natuurlijk in de All Wheel Drive Module die hem bestuurt. De code in de module die de unit uiteindelijk bestuurt, is de enige bron van informatie en feiten over hoe hij wordt bestuurd, omdat hij het allemaal doet. Ik heb er een persoonlijk project van gemaakt om deze module te kraken en erachter te komen wat hem laat tikken, en uiteindelijk te bepalen hoe ik hem moet tunen. Beginnend met enkele ergernissen (AWD Off) en me een weg banen naar het regelen van daadwerkelijke koppelopdrachten van wiel tot wiel met de bedoeling de gebruiker in staat te stellen dit te regelen om de gewenste effecten te bereiken. Natuurlijk is het goed afstemmen van zo'n module iets dat best moeilijk is, en bijna alles in de kalibratie heeft een reden om te zijn zoals het is, maar wanneer heeft dat iemand ervan weerhouden een motor te tunen?
Hoe werkt het?
De RDU is eigenlijk een vrij eenvoudige unit. Er zijn 3 basisuitgangen:
- Linker koppelingsklep magneetventiel
- Rechter koppelingsklep magneetventiel
- Borstelloze DC-pomp
De borstelloze DC-pomp wordt gebruikt om een ​​vaste druk in de unit te creëren, vergelijkbaar met een leidingdrukunit in een automatische transmissie. De linker- en rechterkoppelingskleppen worden pulsbreedte gemoduleerd om de druk op die afzonderlijke koppelingspakketten te regelen, wat de inschakeling van de koppeling regelt.
Ingangen voor de vergelijkingen die dit doen, zijn er veel en komen van bijna elke andere module op de bus. Rijmodus, stuurwielpositie, motorremkoppel, wielsnelheden, gaspedaalpositie, laterale en longitudinale versnellingen, gierhoek, PTU-temperatuur, enz. Het enige dat de module zelf direct meet, is de stroom die hij levert aan de 2 koppelingskleppen en de BLDC-motorparameters.
Veel dingen worden door de unit afgeleid, via vergelijkingen die andere dingen combineren:
- Linker koppelingstemperatuur
- Rechter koppelingstemperatuur
- RDU-olietemperatuur
- Alle drukken
En in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, wordt de RDU-olietemperatuur niet alleen afgeleid van de PTU-temperatuur. Sterker nog, ik weet niet eens zeker of de PTU-temperatuur een rol speelt in de berekeningen van de afgeleide temperaturen in de RDU op dit moment. Niet om te zeggen dat dat niet zo is, het is gewoon geen voor de hand ligende input als dat zo is.
De enorme hoeveelheid modellering in de AWD-module is indrukwekkend. De meeste parameters over het systeem, zoals drukken en koppels, worden allemaal afgeleid op basis van andere metingen. En als je bekend bent met de AWD-barcode op elke RDU, bevat deze informatie die specifiek is voor je exacte RDU, waarbij ze in de fabriek het systeem kalibreerden bij 300 Nm en 1000 Nm koppel, en deze waarden worden in de module opgeslagen om deze modellen te helpen compenseren om het systeem nauwkeuriger te maken.
De module tunen
De module zelf is beschikbaar via de OBDII DLC en vereist dus niets dat uit de auto verwijderd hoeft te worden, hij kan direct via de poort worden getuned. Ford/GKN verdeelden de onderdelen in een strategie, dat is de code die op de module draait, en een kalibratie, wat in feite alle opzoektabellen zijn die door de code worden gebruikt om de module te besturen. Er zijn TWEE kalibraties opgeslagen op de AWD-module, de ene is de primaire kalibratie die normaal wordt gebruikt, en de andere is een standaardkalibratie die als back-up wordt gebruikt als de primaire kalibratie om welke reden dan ook beschadigd raakt. Nadat je erachter bent gekomen hoe je de taal van de modules spreekt, is het flashen van je eigen kalibraties niet zo moeilijk en kan het ongelooflijk snel worden gedaan. Een volledige module-write duurt ongeveer 35 seconden, alleen de primaire kalibratie ongeveer een seconde.
Natuurlijk is het tunen van de module moeilijk als je de waarden van de verschillende betrokken variabelen niet kent, dus het scannen van die waarden werd belangrijk. Zoals je misschien weet, hebben FORScan en andere applicaties dit beschikbaar, maar ik ontdekte dat ze een aantal dingen misten en vulde de gaten zelf in.
Snel loggen met hoge bandbreedte is vrij eenvoudig, en daar ben ik mee begonnen.

Van daaruit heb ik langzaam de algoritmen omgekeerd die de RDU besturen.
Mijn eerste doel is natuurlijk ieders favoriet: Het gevreesde bericht